måndag, december 27, 2010

SKYPE

Världen är inte så stor längre, avstånden har krympt rejält tack vare tekniken.

Att barnen kan sitta på andra sidan jordklotet och ha videosamtal med sin mormor och morfar och sina kusiner är en mycket uppskattad stund av alla. En sådan lycka för barnen att kunna se mormor och morfar!
Att det är oändligt många mil emellan suddas ut för en stund och det känns som om de vore här.
Filippa har sitt eget skype konto och hade precis ett samtal med mormor. 
-"Mamma, mormor dök upp på skärmen", helt plötsligt hör jag mammas röst och mormor och barnbarn sitter och pratar med varandra.
Båda har lärt sig hur tekniken fungerar, ung som gammal, bara en sådan sak är beundransvärd.

Filippa har sin egen laptop och jag måste erkänna att det har varit en väldigt god investering. Dels navigerar hon obehindrar runt i cyberrymden och tittar på sina favoritprogram, lär sig engelska och matematik på olika lärosajter och kan framför allt kommunicerar med sina kompisar via email och nu även med skype.

Hur klarade vi oss utan denna teknik för tjugo år sedan? Det är i det närmaste obegripligt när man tänker på det.
När jag var 20 år gav jag mig ut på en jorden-runt-resa tillsammans med en kompis. Vi hade långt ifrån en mobiltelefon, ipad eller dator med oss. På något mirakulöst sätt klarade vi oss ändå.
Det finns inte en chans i världen att min dotter eller son skulle få ge sig iväg på egen hand utan minst en mobiltelefon och laptop i packningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar