lördag, december 11, 2010

SISTA VECKAN I SVERIGE

En hektiskt vecka minst sagt med packning, planering och logistik.
Onsdag kväll var den sista i huset innan vi checkade in på hotell SAS Radisson Royal Park i Frösundavik för de tre sista nätterna. Då vi inte får ta med oss vin eller sprit över så har vi haft fullt upp med bartömning hemma, den sista kvällen i huset var inget undantag. Med ett glas rödvin blev dessutom packningen ganska rolig.
Vi får heller inte ta med oss torrvaror över så min mamma och grannfruar har fått tagit det de vill, inklusive blommor och sprit. Spriten var en uppsakttad gåva av grannarna, det är ingen tillfällighet att en grannfru har myntat uttrycket -"vår gata är ju som en studentkorridor".

Fabian dricker fortfarande välling på morgonen men då vi inte får ta med det så var det bara att förklara för honom att det är slut på vällingdrickande. -Ok, sa han och så var det inte mer med det. Jag hade väntat mig vilda protester men man ska inte underskatta barns förståelse och insikt fast de är 3 år. Det var samma sak när det var dags att sluta med nappen, jag hade väntat mig sömnlösa skrikiga nätter men han sa bara ok och kastade napparna. Kontentan är att jag inte alltid borde bygga upp ett senario som ännu inte uppstått, min man är nog benägen att hålla med mig här.

Torsdag morgon kom flyttfirman och började packa och emballera möbler i full fart, när dagen var slut var nästan hela huset nerpackat. Det är tur att man har hjälp av proffs, varje cm är viktig i tal om utrymme för vår del. Barnen fick efter skola och dagis se hur huset och alla deras saker var nedpackade, viktigt att de får se hur processen går till för att bättre kunna förstå vad som händer.



De grannar som tyckte vi var tidiga med julpyntet blev nog minst sagt förvånade när de upptäckte att vi tre veckor innan jul istället tog ned vårat julpynt. Saker och ting klarnade nog när de såg flyttkontainern som kom.

På fredagen var det dags att bjuda på pepparkakor och saft i skol- och dagisklass samt att ge presenter till fröknarna. Både Filippa och Fabian fick fina kompendium med teckningar som deras kamrater hade ritat och skrivit till dem. I Filippas klass hade de "Filippas timme" där hennes klasskamrater gjorde olika saker till henne, t ex trollade, kul!
Fredag eftermiddag var huset tomt och allt inpackat i en kontainer, kändes lite konstigt att se på kontainern och tänka att därinne är hela vårat hem.
Kvällen började med en drink i hotell baren, följt av middag och champagne på rummet innan vi alla utmattade somnade.




Lördagen var det bad i hotellets spa kl nio på morgonen, sedan lämnades Filippa till ett par grannar och Frasse sålde och lämnade över bilen till en kompis som kom med tåg från Örebro. Jag hann med en skön massage på spa-anläggningen innan det var dags för Filippas gymnastik uppvisning.



Efter det var det dags för en drink hos ett par grannar och middag hos ett annat par andra grannar, åh vad vi kommer att sakna dessa grannar!