söndag, december 19, 2010

BILAR OCH SHOPPING

USA är uppbyggt på att man har bil, utan bil blir du väldigt låst. Därför var besök på bilfirmor på dagens agenda, till 3-åringens stora förtjusning men till 7-åringens förtvivlan. Jag provkörde en Cadillac, varför inte slå till på en Cadillac om man nu ska bo i USA? Det blev dock iget köp idag, krävs lite pappersarbete även här innan ett köp kan gå i lås. Dessutom så måste min man och jag inskaffa ett amerikanskt körkort, vi ska klara av både ett teoriprov och en uppkörning. Just det känns verkligen mindre roligt.

För att kompensera 7-åringen så intog vi Stoneridge Shoppingmall, så här en vecka innan jul så var vi långt ifrån ensamma om det kan jag tillägga.




Vi inhandlade en plastgran och julgranspynt på SEARS, inte på långa vägar i storlek med den på bilden ovan.
Efter att bara ha varit här i en vecka så kan jag redan konstatera att amerikanerna gärna vill att det ska vara väldigt mycket och stort av allting. Julpyntningen av husen är så här års en fröjd (eller mardröm) att bevittna, det är helt otroligt vad de engagerar sig i denna uppgift.
Ändå ska julen vara sparsam mot Halloween sägs det, jag ser redan fram emot nästa år och det spektaklet.


Ovan är några av de juldekorationer som uppfarten kan smyckas av.



De är inte sämre med desserterna, snögubbe cupcakes och tomtetårtor, det råder ingen brist på fantasin.

Tro det eller ej men jag har inte shoppat en enda sak till mig själv ännu, förutom mat och vin då. Jag måste bara se till att barnen börjar skola och dagis så att jag sedan fritt kan spendera både dagar och pengar på nödvändiga och onödiga inköp.
För shopping är ju ändå ett av mina största intressen, att det sedan dessutom är väldigt billigt gör ju inte saken sämre. Jag råkade titta på ett par likadana UGG stövlar som jag köpte i Sverige mer eller mindre precis innan vi åkte.
HALVA PRISET här i USA, jag säger bara en sak -UGGH!