måndag, december 13, 2010

FÖRSTA DAGEN PÅ JOBBET I SAN FRANCISCO

Vaknade 02.00 natten till måndag efter att ha sovit i 6 timmar. Fräsch som en fjällbäck. Eller kanske inte. Snarare enormt jetlaggad och vill inget hellre än att somna om men det funkar inte. Lyckas dock få ytterliggare en timmas sömn litet senare. 05.15 är jag dock uppe och kopplar in trådlöst internet. Måste se till att familjen får kontakt med omvärlden. Filippa har precis fått sin email adress och vill hemst gärna "kolla mailen".

Taxin som beställdes till 08.00 dök upp 08.25. Jag åkte direkt till Hertz för att kvittera ute en bil. Damen i kassan undrade om jag ville ha en försäkring. Det kan du hoppa upp å sätta're på gumman tänkte jag!
Det blev en röd Sedan av märket Hyundai (tror jag). Röd är den iaf och det är en automat växlad bil.

Jag hade fått instruktioner att infinna mig på Ericsson's kontor i San Jose för en NEO (new employee orientation). Vad som inte hade framgått var hur dags och vem jag skulle träffa. Efter flertalet telefon samtal och absolut ingen ytterliggare information bestämmer jag mig för att åka ner till San Jose för att se vad som händer.
Jag sladdar in på det lokala Ericsson kontoret i Pleasanton och hämtar adressen till kontoret i San Jose, ställer in GPS'en, beger mig ut på freeway 680 south och lyssnar på en kvinna som jag aldrig träffat. Hon förklarar in i minsta detalj hur jag skall ta mig till San Jose, fantastiskt.
Väl framme på kontoret blir jag först inte insläppt. Dom har aldrig hört talas om mig. Jag förklarar att jag är nyanställd i USA. Det är min första dag och jag skall träffa någon, när och vem vet jag ju inte. Men jag drar till med klockan 11 och att jag inte kommer ihåg namnet på den som leder utbildningen.
Kvinnan i receptionen blänger på mig och kallar på vakten.-Fan också, tänkte jag,  Vakten, som för övrigt var trevlig tog mig till ett rum bakom reception för fotografering. Mitt ID kort från Sverige funkar naturligtvis inte utan jag skall ha ett amerikanskt. Efter fotograferingen leder mig vakten till hissen och upp på 3:e våningen. Här hålls introduktioner för nyanställda förklarar han. Grymt tänkte jag, nu är jag nära. Jag knackar på ett par dörrar innan jag kommer rätt. Inte heller här har dom hört talas om mig. Tjejen som leder introduktion tittar på mig och säger att det är ungefär 15min kvar av introduktionen men att jag gärna får vara med och titta på en säkerhetsvideo inspelad i Sverige. Skitkul tänker jag, tar en kopp kaffe och slår mig ner.
Efter detta beger jag mig tillbaka till Pleasanton för ett möte med killen som jag skall ta över efter. Ett bra och kontsruktivt möte. Efter det så blir det hemgång och jag är tillbaka i San Ramon runt 17.30.
En ganska rolig första dag, faktiskt.