tisdag, december 14, 2010

BOSTADSKNARKANDE

Det är fortfarande lite overkligt att man inte vaknar upp i Silverdal men sakta men säkert börjar jag förstå att vi är i USA och att det är här vi ska bo ett tag framöver.
Vi bor i ett lugnt område som känns lite som på landet men lägenheten nu är endast tillfälllig så det är bostadsknarkande som står på agendan. Här bostadsknarkar man på Craigslist istället för på Hemnet som i Sverige.

Till helgen ska vi få åka omkring med en mäklare som ska visa oss områden och hus som är lediga för uthyrning. Det mest ekonomiska vore att köpa ett hus, rent skattemässigt sett men det innebär även diverse underhåll och säkert oförutsedda utgifter. En enklare väg är att hyra ett hus men det återstår att se vad det blir. Vi har även varit inne på att hyra en större lägenhet, där man har gym och pool inne på området men efter att endast ha bott i den här tillfälliga lägenheten ett par dagar känner jag mig instängd. Är man van vid att bo i hus tror jag det är väldigt svårt att bostätta sig i en lägenhet igen med barn. Livet känns friare med ett hus där man bara kan öppna dörren och kliva ut på en liten gräsmatta.

Idag fick vi en mycket uppskattad rundtur i bil av en av Frasses kollegor i omgivningarna här omkring. Jag fastnade för en väldigt pittoreskt stad som heter Pleasanton, en typisk amerikansk småstad och som såg väldig charmig ut. Barnen och jag tillbringade även några timmar i ett gigantiskt shoppingmall, Stoneridge.
Släpper man loss mig där utan barn men med kreditkort kommer det garanterat att bli en upplevelse både för mig och min man.