onsdag, april 20, 2011

KÖRKORT

Jag kände att det var dags att ta tag i proceduren med ett amerikanskt körkort. Jag har förhalat det avsiktligt länge nog.

Sagt och gjort, i morse begav jag mig till DMV, Department of Motor Vehicles. Jag hade redan blivit förvarnad om den ständiga kön och väntetiden som råder där.
Trots att jag kom strax efter öppningsdax så ringlade kön sig lång ut på parkeringen. Först var jag på väg att svänga ut igen men tog mig i kragen och parkerade och ställde mig snällt i kön.

Väl framme vid första anhalten så fick jag berätta mitt ärende och fylla i ett papper, visa passet och fick sedan ett könummer. Efter inte så lång väntetid så blev det min tur. Nu gick det fort, innan jag visste ordet av så skulle jag göra ett syntest, inte bra, med mina glasögon hemma ser jag inte knivskarpt på långt håll.
Med några lyckosamma chansningar så klarade jag tack och lov syntestet.
-"Nu går du till lucka 13 och tar kort". Vid lucka 13 blev det snabbt fotografering med smutsigt hår och dubbelhaka på det. Var kom den ifrån? Ser jag verkligen ut så? Tydligen.

Efter fotografering stod jag plötsligt med ett teoriprov på ca 40 frågor i handen. Hur svårt kan det vara tänkte jag, jag har ju klarat ett teoriprov en gång och då med alla rätt.
Det hjälpte mig inte så där väldigt mycket den här gången.

Vissa frågor var självklara, även för mig, men jag ska villigt erkänna att jag inte har 100 % koll på de lagar som råder i Californien. Jag har ungefär lika dålig koll på de amerikanska vikt- och längdmåtten, så där stötte jag också på problem.
Då det satt en vakt och övervakade alla som skrev prov var det inte riktigt läge att ta upp min Iphone för att få hjälp med vissa omräkningar. Efter snart fem månader här förväntas man säkert kunna de olika måttenheterna.
Hur som, jag hade två fel för mycket för att anses klara provet. Tydligen så får man tre chanser på sig att klara provet.
- Får jag skriva ett nytt prov direkt?  frågade jag.
- Har du läst teoriboken?
- Teoriboken? Nej, jag har inte fått någon, svarade jag. Jag har körkort, tagit i Sverige, ursäktade jag mig.

Stora skrattsalvor utbröt.
- Du måste läsa boken för att kunna svara rätt på frågorna, vi har annorlunda lagar här i Californien.
Jo, tack det är något som är säkert, tänkte jag.

Fast besluten att klara av provet så ställde jag mig och bläddrade igenom boken lite snabbt. Min teori var att chansa på att skriva ett prov till nu när jag ändå var här. Klarar jag inte det så får jag väl åka hem med svansen mellan benen och snällt plugga in boken.

Efter en del vilda chansningar så klarade jag PRECIS prov nummer två!

Nästa steg är att göra en uppkörning. Jag kommer att få en uppkörningstid inom kort, ser inte fram emot det.

Fram tills dess att uppkörningen är avklarad så har jag nu i alla fall ett temporärt amerikanskt körkort. Ett körkort med smutsigt hår och dubbelhaka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar