fredag, april 01, 2011

AFTER WORK

Fredag kväll är den bästa på hela veckan, oftast i alla fall. Vetskapen av att man har helgen framför sig och ingen klocka som ringer tidigt morgonen därpå är så avkopplande. Ett glas vin ute på terassen gör inte saken sämre.

Idag var vi två man kort på after worken, det kändes lite tomt utan mamma och pappa. Efter att ha haft dem inneboende i tre veckor så har alla anpassat sig efter lite nya rutiner och nu är det plötsligt bara vi fyra igen. Nu måste vi anpassa oss efter ett "normalt" liv igen.
Skillnaden för mig blir att det inte finns någon som hjälper mig med barnen, ingen som planerar och lagar middagar.
Frasse har alldeles oavsett alltid mat på bordet när han kommer hem, två väl omhändertagna barn och ett väl omhändertaget hushåll.
Den största skillnaden är ändå att det inte längre kommer att finnas någon i huset när jag kommer hem. Vi har vant oss och uppskattat sällskapet varje dag, så nu känns det väldigt tomt.

Skillnaden för barnen är att det inte finns någon (okej, nu finns bara två kvar istället för fyra) som skämmer bort dem längre. Inga timlånga sagoläsningar, inga hemliga handtryckningar och inga sena vardagskvällar.

Även om jag naturligtvis har uppskattat deras vistelse här varje sekund så får jag i alla fall numera ha min dator i fred, och det måste jag säga är rätt skönt.
Mamma och pappa har på äldre dagar, mycket på grund av eller tack vare oss, blivit bevandrade med såväl email, skype och facebook. Det har varit en jämn ström av email från deras vänner och meddelanden på facebook som alla ska besvaras. Man kan inte annat än att bli full i skratt av deras nyfunna intresse i tekniken. Pappa läste de svenska nyheterna på nätet varje dag, till och med från min Ipad ibland. Det är verkligen aldrig försent att lära en gammal hund att sitta!

Något som jag vet att mamma och pappa kommer att uppskatta när de kommer hem igen är att de slipper gå upp så tidigt. De tycker 07:30 är tidigt. Som pensionärer har de en vana av att ligga och sova till säkert nio varje morgon. Då går pappa upp, hämtar tidningen och gör iordning frukost. Sedan serverar han mamma frukost och tidning på sängen. Nästan varje dag får mamma frukost på sängen, om hon vill.
Ibland längtar jag till pensionen.

När det var läggdags hade vi en gråtandes sjuåring som längtade efter mormor och morfar. Inte helt otippat. Inte heller helt otippat så hade vi ett barn på varje sida om vår säng, nerbäddade på varsin madrass när vi somnade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar