lördag, april 23, 2011

ÄGGJAKT


Påskaftonens morgon bjöd på fint väder så det intogs frukost utomhus.
Efter frukost planterades några kryddor i barnens trädgårdsland.




Sedan började det tjatas om den traditionsenliga äggjakten. Frasse tog därför med barnen ut så att jag kunde förbereda alla äggen och gömma dem ute i trädgården.

Äggjakten tas på största allvar och traditionen började för många år sedan av min mor.
Då, innan jag och mina syskon hade egna barn, var det vi som hade äggjakt och tävlade om vem som först kunde hitta alla äggen.
Alla medel var tillåtna, huvudsaken man vann!

Med åren började barnbarn komma och därmed slå ut oss vuxna som deltagare i äggjakten. Numera är det bara barnbarnen som är kvalificerade och med tanke på antalet barnbarn och det antal ägg som de får så skulle mängden ägg bli enorm om även vi skulle deltaga.
Inte för att vi inte vill tävla, vi skulle gärna vilja, varje en av oss. Även om vi inte erkänner det så finns tävlingsinstinkten där. Vi är dock så pass förnuftiga att vi nu låter barnen ha sin egen äggjakt.

Så, även om vi inte tillbringar påsken hemma i Sverige så är äggjakten ett måste, oavsett var vi befinner oss i världen.





Trots starka protester från min man så publicerar jag en bild på Fabian med rosa kaninöron. Frasse hävdar att han kan komma få men för livet, jag är inte riktigt lika övertygad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar