torsdag, februari 03, 2011

BODY FAT

Idag har jag haft min första introduktion med en instruktör på gymet. När du blir medlem ingår tre gånger med en personlig instruktör.
Det var först frågor att svara på och sedan dags för mätning av längd, vikt, runt olika delar på kroppen och till sist mätning av body fat.

Vilken chock, det var så hög procent att jag inte tänker uppge det! Jag hade mina misstankar men det var ändå ett ordentligt slag i ansiktet.

Även om jag förhållandevis är ganska smal så kan jag inte förneka valkarna runt midjan och en väldigt mjuk och go mage. Jag har helt enkelt gjort det bästa att försöka dölja dessa med rätt kläder och olika "hjälpmedel" att trycka in dem i.

Med hjälp av min tränare Patti som jag även ska ha som personlig tränare framöver ska nu ske förändring, det bara måste bli en förbättring!
Även om Patti blev förvånad över min ålder när hon frågade, hon trodde jag var yngre - vilket jag så klart blev väldigt smickrad över, så är värdet på mitt body fat bevis nog på att jag börjar komma upp i ålder.

Det är så orättvist, vid 20 behövde man inte tänka på träning och kost. Nu vid snart 40 (det där kändes väldigt konstigt att skriva så jag ändrar till: snart 39) så är det ett faktum att din kost och träning är a och o för att din kropp ska må bra.
Det finns inga enkla genvägar. Mitt stora problem är att jag har så dålig karaktär, jag älskar mat och äter mer än jag behöver och ibland "fel saker" för mycket. Men livet är till för att njutas så jag tänker inte gå till överdrift men jag kanske inte behöver ta den där extra portionen med mat eller äta upp barnens rester?

Med lite bättre karaktär, envishet och personlig träning är mitt mål nu att få ner mitt body fat med en hel del procentenheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar