tisdag, januari 04, 2011

STUDIEBESÖK

Idag var det dags för studiebesök på ett tilltänkt dagis, eller pre-school som det heter här, till Fabian.
Vi blev väl bemötta och fick en rundtur både ute och inne. Fabian var, inte helt oväntat, lite avvaktande för alla nya människor och höll mig hårt i handen. När allt administrativt är klart ska Fabian kunna börja där redan i slutet av veckan. Vi fick en bunt papper att ta med hem och fylla i. 
När vi skulle åka därifrån så blev Fabian arg och ledsen och sa att han ville stanna kvar. Jag ser det som ett gott tecken!

Nackdelen, en väldigt stor nackdel, är att det är så enormt dyrt med dagis. Maxtaxan i Sverige är ynkligt liten i jämnförelse.
Men jag antar att det kanske kompenseras med att mycket annat är billigare jämnfört med Sverige?

Sedan var det dags för studiebesök nummer två, nu på Filippas skola. Vi blev väldigt väl bemötta här också och fick en ordentlig rundvandring och massor av information att ta in. Allt ifrån hur lunchprocessen fungerar, till regler över hur lämning och hämnting sker, en hel vetenskap bara det.
Vi träffade även Filippas lärare, mötet slutade med att Filippa gav fröken en kram. Det ser jag också som ett gott tecken!
Vi åkte därifrån med en ännu större bunt med papper som ska fyllas i. Amerikanerna är lite väl förtjusta över att fylla i blanketter.

Skolan här bygger till viss del på att du donerar pengar till diverse olika ändamål inom verksamheten, vilket man naturligvis gärna gör. Även volontärarbete är uppskattat och skolan är i vissa avseende beroende av detta.
Jag har ett formulär enbart för volontärarbete att fylla i. Jag kommer inte att behöva gå sysslolös här om jag inte vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar