måndag, januari 03, 2011

SKOLREGISTRERING

Idag öppnade skolorna igen efter jullovet så det var dags för att registrera in Filippa.

Enligt instruktioner så begav jag mig till San Ramon´s School District Office och fyllde i mängder med papper för att registrera Filippa till skolan. Jag fick god hjälp så det hela gick väldigt smidigt. Här i USA ska Filippa börja i 2:an då de börjar skolan ett år tidigare. Filippa tycker det är väldigt roligt att hon ska börja i 2:an när hennes klasskompisar hemma går i 1:an.

När alla pappren var ifyllda blev vi registrerade i den skola som vi tillhör enligt den adress vi nu har. Då vi kommer att flytta bad jag om en överflyttning direkt till den skola som vi har sett ligger nära det hus vi håller på att köpa och som även har ett bra betyg. Det visade sig tyvärr att den skolan var full och vi fick istället direkt överflyttning till en annan som visade sig ligga lika nära vårat tilltänkta hus. Även denna skola har ett väldigt bra betyg så det känns tryggt.

Processen var vidare att jag var tvungen att åka till den skolan som vi tillhör och lämna in alla pappren. De i sin tur registrerade in Filippa och anmälde om överflyttning. Även allt detta gick väldigt smidigt.
Senare på eftermiddagen ringde de från School District Office och meddelade att överflyttningen var godkänd och att Filippa kan börja på onsdag.

Hjälp vad fort det gick! Jag hade nog tänkt mig att få ha henne hemma ett tag till. Separationsångesten satte igång direkt.

Jag har även ringt till ett dagis som ligger nära både huset och Filippas skola. De meddelade att de hade plats för en 3-åring och att vi var välkomna på en visning imorgon.

Separationsångest nummer två satte igång.

Jag kan meddela att det för tillfället är en viss hönsmamma som är mycket mer nervös inför vad som komma skall än hennes barn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar