torsdag, november 18, 2010

US EMBASSY, STOCKHOLM

Då har dagen kommit då vi fått tid för att inställa oss på US Embassy för att därmed kunna ansöka om visum. Kl 09:00 hade vi fått tid, alla som ska besöka ambassaden för något ärende får olika tider, bara för att det inte ska skapa långa köer.
Vi fick först visa upp att vi hade med alla de relevanta dokument som efterfrågades, annars blev man inte ens insläppt att gå igenom säkerhetskontrollen som var nästa steg. Bland de relevanta dokument som var tvungna att vara med fanns våra pass, foton, personbevis, äktenskapsbevis, födelsattester och födelsebevis på våra barn, utskrift på uppladde dokument från US Embassy´s websida, kvittto på betalning för alla visum, 3 kopior på alla de dokument som Ericsson US skickat som stärker att min man ska börja ett jobb där samt ett frankerat kuvert med 65 kr i porto så att de sedan kan skicka hem våra pass med visum i.
Det hela gick dock väldigt smidigt måste jag säga, när säkerhetskontrollen var klar var nästa steg att anmäla sig och lämna in alla papper och betala ännu en administrativ avgift. Därefter fick vi sitta ner och vänta på vår tur, när våra namn ropades upp fick vi gå fram till en "lucka" och lämna våra fingeravtryck samt svara på några frågor. Allt såg bra ut och våra pass med visum kommer om någon vecka blev vi informerade. Sedan var det klart, det tog nog inte mer än 40 minuter.
Det var första gången jag har lämnat mina fingeravtryck någonsin och då för de amerikanska registren och inte de svenska, kändes lite konstigt. Det är nog bäst att man inte gör något dumt, jag kommer att vara lätt att hitta.