söndag, mars 16, 2014

Sightseeing i Jakarta

Söndag morgon och dags för lite sightseeing i Jakarta! Trots över 2 år i Jakarta har vi varit rätt dåliga på att besöka några av de sevärdheter som finns, men i dag var det dags trots högljudda protester från det äldsta barnet...
Först åkte vi till den gamla delen av Jakarta och vandrade runt lite innan vi intog lunch på det kända och trevliga Café Batavia.



Jakarta City Hall


Ett trevligt torg framför City Hall fullt med aktiviteter,
bla kunde man låna cyklar.




Vi intog en god lunch på Café Batavia.



Mysigt ställe!





Pannkakor, club sandwich, kaffe mm till lunch.



Jakarta´s gamla järnvägsstation.


Efter lunchen åkte vi till national monumentet Monas som ligger i centrala Jakarta. Det var otroligt varmt ute så det blev ingen långvarig promenad.


Monas



Nästa besök var sydostasiens största moské, Masjid Istiqlal. Den rymmer upp emot 120,000 människor, så jag kan lova att det var stor. Som utlänningar och icke muslimer var vi tvungna att skriva in oss och både Frasse och jag fick svepa in oss i några slags silkesmorgonrockar då vi visade för mycket hud. Det var fascinerande att se den stora moskén och bönerummet inifrån. 




Sydostasiens största moské Masjid Istiqlal





Frasse och jag i lånade kläder


Toalett besöket var ett äventyr... tvättrummet
var så där trevligt...



Mitt emot moskén låg Jakarta Cathedral.


När vi kom hem var det soffläge som gällde för de flesta av oss efter en väldigt bra sightseeing dag i Jakarta!



Felix, jag och Filippa 



och från andra hållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar