fredag, juli 06, 2012

SOMMARKUL

Barnen har som sagt varit rätt påhittiga under sommarlovet och med morgonprogrammet Sommarlov som inspiration har de även skapat och filmat in deras alldeles egna sommarlovsprogram, Sommarkul!

Inspelningsplats har varit hos mormor och morfar och framför allt i och utanför boden. De har släpat fram all möjlig rekvisita som de har hittat där inne och skapat sin egna studio.

Inte nog med det, de har även skapat sin egna hemsida där de så smått har börjat skriva saker och lagt upp några av de filmer som de har spelat in och dessutom alldeles själva har redigerat.

www.123minsida.se/sommarkul

Tiderna förändras sannerligen, min barndoms somrar vara långt ifrån de som våra barn idag lever. Visserligen gör de även samma saker som när jag var liten men idag har det kompletteras med en stor tekniksida som inte fanns när jag växte upp.
Många tekniksaker "som-jag-inte-kan-vara-utan" börjar idag med den lilla bokstaven i framför, iPhone, iPod, iPad och slutligen en Mac.

Att en 9-åring har en egen iPhone, iPod, iPad och en MacBook Pro låter inte klokt i vissas öron medan andra knappt höjer på ögonbrynet åt den informationen.
Skämmer vi som föräldrar bort dem, ja det är klart vi gör. Å andra sidan arbetar de idag redan i tidig ålder med både iPad och Mac i förskola och skola vilket gör att vi vill att de ska "hänga med" i utveckling även på hemmaplan.
Bra eller dåligt? Det finns för- och nackdelar med allt antar jag.



Astrid, Fabian, Elvira och Filippa framför deras studio, Boden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar