måndag, juli 23, 2012

RAMADAN

I fredags kväll startade Ramadan. Ramadan är den nionde månaden i den muslimska kalendern och den heliga fastemånaden. Genom att från gryning till skymning helt avstå från mat, dryck, rökning och sex ska muslimer som deltar i fastan lära sig tålamod, ödmjukhet och öka sitt medvetande om religionen.
Låter kanske inge vidare roligt? Vilken svensk skulle fixa det?

Vidare så ber muslimerna under denna fastemånad mer än vanligt för förlåtelse för gångna synder och vägledning för att leva rättfärdigt och rena sig själva. Kan det vara så "enkelt" tro?
Då det som sagt bes oftare än vanligt just nu, och det vill inte säga lite, så är det ett evigt "gnällande" från alla minareter. Inte precis som vaggvisor ska tilläggas....
Ytterligare så förväntas muslimerna uppträda väl, ge allmosor, högakta sin familj, undvika våld, ilska, avundsjuka, småaktighet, girighet och ryktesspridning.
Låter som en nyttig prövning för vem som helst, inte bara för muslimer. Frågan är bara hur många som verkligen efterlever alla dess riktlinjer och förväntningar, på riktigt alltså?

Jag hade inbillat mig att de i alla fall fick dricka vatten dagtid under Ramadan men de får de tydligen inte.
I värmen som är här begriper jag inte hur de bär sig åt att klara sig utan vätska, själv skulle jag svimma på studs.
Så en prövning är Ramadan allt, sanna mina ord.

För att själv "uppträda väl" så här under Ramadan har jag inte mage att låta vår maid Rose jobba hela dagar utan skickar hem henne flera timmar tidigare, i god tid för att hon ska hinna hem innan mörkret faller då hon får lov att äta och dricka igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar