tisdag, december 13, 2011

UTEBLIVEN JULSTRESS

December månad innebär en enda lång stress för många.
Jobb, glöggfester, luciafirande och julfester avlöser varandra. Däremellan ska alla julklappar inhandlas, mat tillagas och förberedas. På själva julafton ska man vara uppklädd och på jäkligt bra humör för nu är det minsann jul. Efter ett par snapsar somnar man av utmattning i soffan...
Nej, riktigt så illa är det inte hoppas jag. Men kanske för några?

Något som är säkert är att det finns många stressande arbetande mammor därute i decembermörkret. Givetvis finns det stressande pappar med men de är oftast stressade på ett annat sätt och pratar inte så mycket om det. Vi mammor pratar däremot gärna vitt och brett om hur stressade vi är den här tiden på året?

Jag har själv varit i karusellen så jag vet, tyvärr så pass mycket att det inte var hälsosamt för mig.
Därför så försöker jag att i år inte ha så dåligt samvete över min uteblivna julstress utan istället njuta av juletiden.
För så bra är det faktiskt, det allra mesta är klart. Eftersom jag äger min egen tid är det lätt att styra över den och planera in de saker som fortfarande behöver göras.

Dock så har något börjat krypa i mig på sista tiden, efter ett tag förstod jag att det var någon form av rastlöshet som gäckade.
Jag har ett hur skönt liv som helst, absolut, men jag är helt enkelt inte till
100 % hemmafruvirke.
Jag behöver även en annan form av input och har lite fler ambitioner än att enbart vara hemmafru så till vårterminen blir det studier på distans. Det ska bli riktigt roligt!
Därmed inte sagt att hemmafru inte är ett jobb i sig, jag kan bara tala för mig själv, men här är det ett heltidsjobb, 24-7.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar