måndag, september 19, 2011

RIVSTART

Nu har skola, dagis och fritidsaktiviteter rullat på i några veckor och det har verkligen varit en rivstart.
Speciellt i Filippas skola. Med 4-5 läxor per dag lider jag ibland med henne.

Jag har ganska lite förståelse för denna "korvstoppning" av alla de unga eleverna. Kan de inte få vara barn?
Jag är inte säker på att de är mogna för all denna läxläsning i så ung ålder. En viss sak som kanske tar, låt säga 30 minuter att lära sig och förstå nu, kanske bara skulle ta 10 minuter om ett år på grund av att de helt enkelt är mer mogna om ett år?

Jag tycker ändå vi har ganska bra rutiner på läxläsningen med Filippa. Varje dag direkt efter skolan (om hon inte har en playdate) åker vi hem och klarar av läxorna. Det är inte alltid lätt att hålla en sjuåring koncentrerad och det kräver en hel del tålamod från min sida. Jag har inte alltid extra tålamod på lager tyvärr, vilket skulle behövas.
Nu är självklart fallet så att läxläsningen är svårare och kräver mer tid för Filippa än för en engelsktalande elev.
Det är en svår balansgång. Vi vill att hon gör alla läxor som övriga klassen samtidigt som vi inte vill pressa henne så hon blir frustrerad och tappar intresset.

Positivt är att en del uppgifter och ämnen har webbaserade sidor där elverna kan logga in för att jobba och öva på. Filippa tycker helt klart att det är roligare att göra vissa läxor på datorn.

Positivt är också att det förhoppningsvis etableras en god studieteknik inför mognare ålder?

För att spetsa till det lite går Filippa även i Svenska skolan en eftermiddag i veckan som jag skjutsar henne till. Där jobbar hon i de läroböcker hon skulle ha haft om hon gick i 2:an i Sverige. Jag beställde de böckerna från förlaget så att hon även ska kunna hänga med i det svenska språkets undervisning.

Kanske vi pressar henne för hårt?

Med endast fredag och lördag utan läxor (vilket inte är helt sant då det är 20 minuter obligatorisk bokläsning varje dag) och fritidsaktiviteter så har det sannerligen varit en rivstart på terminen.

Det ska bli skönt med en veckas semester i mitten av oktober. Nej, just det... vi fick skriva på ett fyra sidor långt kontrakt inför Filippas ledighet där vi förbinder oss vid en lista av läxor som ska lämnas in dagen efter att Filippa är tillbaka från semestern...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar