torsdag, mars 17, 2011

ST. PATRICK´S DAY

I dag vaknade Filippa på fel sida och var inte så pigg på att gå till skolan, det är första gången det händer sedan vi kom hit.

Jag tror att det beror på att de har PE (gymnastik) på schemat idag. Filippa är inte så förtjust i gymnastiken här. Hemma i Sverige var det aldrig några problem.
Under kvartsamtalet jag hade med hennes lärare igår så tog de också upp att hon inte så gärna vill delta i gymnastiken.

Min teori är att det är så annorlunda. Här byter man inte om till gymnastiken och de har ingen fin gymnastikhall som de går till utan är alltid utomhus. Vid regn så är man inne i "lunch rummet" som är en stor sal där diverse olika aktiviteter kan äga rum.

Dagen blev inte bättre när vi kom till skolan och upptäckte alla grönklädda barn. Det är St. Patricks Day idag och har helt gått mig förbi.

Av någon anledning så firar man alltså en Irländsk högtid här i USA. Man måste säga att de är väldigt duktiga på att fira här i USA, de tycks dock sakna lite egen identitet varav de gärna "tar till sig" andra länders högtider och firar så att de rent ut sagt blir gröna.

Jag kommer på mig själv med att tycka att det är så vansinnigt överdrivet allting och blir lite uppretad, så typiskt svenskt tänker jag sen. Så tråkigt.
Det är väl toppen att fira det som firas kan, en anledning till roliga och lärorika projektarbeten i skolan, till fester och skojiga upptåg.

Jag inser att jag fortfarande är väldigt svensk här i USA. Nästa år kommer jag inte att glömma St. Patricks Day.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar