lördag, juni 25, 2011

MIDSOMMARFEST

I dag hade vi bjudit in Frasses kollegor på svenskt midsommarfirande hemma hos oss.
Med stålande väder så hade vi långt ifrån traditionellt svenskt midsommarväder som ofta bjuder på en regnskur just denna dag.

Med 47 personer, vuxna och barn, så krävdes det lite förberedelser inför kalaset. Under fredagen stod jag mestadels i köket. Allt från skaldjurspajer till godispåsar till alla barnen förbereddes.
På lördag morgon kläddes midsommarstången samt krans till Filippa.


 Midsommarstgång och drinkbord iordningställt


Med människor från Sverige, USA, England, Ungern, Australien, Egypten och Indien så var det minst sagt en intressant blandning av olika kulturer.
Jag hade i förväg blivit informerad av Frasse att jag inte var tillåten, vid välkomnandet av en muslimsk familj från Egypten, att ta dem i handen.
Allt enligt deras sed men även efter instruktioner från mannen själv.
Med detta i beaktande så blev både Frasse och jag väldigt förvånande när frun inte bara stäckte fram handen till mig utan även bokstavligen slängde sig om min hals och hälsade!
Men hon hälsade inte och tog någon annan i handen än mig. Undantaget för mig har antagligen att göra med att jag var värdinnan?





Vi började med svalkande dryck följt av dans och lekar i trädgården.




Sedan intogs midsommarbuffén med sill, potatis, toast skagen, ägghalvor, skaldjurspaj, prinskorv, köttbullar samt knäckebröd. Självklart bjöds det på snaps med tillhörande snapsvisa, det var uppskattat!



Lea hjälper mig skära upp jordgubbstårtan som bjöds på efter buffén samt kaffe med avec.




Barnen hade roligt ute i trädgården med pysselbord och dans kring stången.




Meera och Lee, från England




Till vår lycka så har min svenska vännina Helene och hennes man Leif hjälp oss i köket under hela dagen, en ovärderlig hjälp, och tack vara dem så flöt allting på helt perfekt!

GLAD MIDSOMMAR!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar