tisdag, januari 21, 2014

Flood Alert - campus closing!

Idag på förmiddagen kom alerten vi alla väntade på - skolan stängs ner och alla elverna sänds hem pga de extrema vattenmängderna som non-stop regnar ner över Jakarta, en Flood Alert gick ut!

Under loppet av några minuter haglade sms och mail in med uppdateringar.







På kort tid evakuerades hela campus och såg till att de över 2400 eleverna kom hem säkert med buss eller blev hämtade. Det är ett imponerade jobb som aktiveras och utförs i dessa nödsituationer.
Både personal och elever är tränade i detta och det känns tryggt att veta att det fungerar!
Förutom vanliga brandövningar så håller även skolan Intruder Drill samt just Drill in Case of Emergency som det blev idag.

Samma sak hände för exakt ett år sedan, då fick också skolan stänga pga de enorma vattenmängderna.

De som drabbas värst av dessa vattenmängder är tyvärr de som redan är värst drabbade, dvs de fattiga och som bor i mindre bra bostadsområden. Det är katastrofala översvämningar runt om Jakarta och tiotusentals människor förlorar sina hem och ägodelar.
Skolan gör insamlingar till de nödställda så nu är uppgiften här hemma att packa ihop bla kläder och skor som är för små som vi kan skänka till bättre behövande.

Minareterna sjunger ut extra böner på löpande band.

Jag hade dessutom idag tid bokad för vaccination på Felix och jag tvekade in i det längsta med att åka, jag hade ingen lust med att bli sittande i trafiken. Dock chansade jag och gav mig i väg och det måste ha varit den snabbaste resan jag någonsin gjort fram och tillbaka från SOS, just idag av alla dagar. Antagligen för att det var inte många som vart tokiga nog att ge sig ut i regnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar