söndag, augusti 05, 2012

OLJUD

Det är väldigt mycket olika ljud här, dygnet runt, oljud.
Oljud som jag inte har vant mig vid än. Det är värsta är allt oljud på kvällar och nätter när vi försöker sova.
Det är bilar som tutar, hundar som skäller, cyklar som som kommer tutandes för att sälja mat till vakter och personal runt om i alla villor. Cykelvagnarna har dessutom olika ljud, vissa tutar, en del har bjällror, vissa träklossar som slås mot varandra. De olika ljuden symboliserar olika typer av mat som säljs från cykelvagnarna. Den sista vagnen rullar förbi så sent som vid elva på kvällen.
Tack och lov så stängs vårt lilla kvarter med bommar från sen kväll till tidig morgon så det förekommer ingen genomfartstrafik utanför dock så skulle det väl önskas att det vore stängt under lite fler timmar.
Någon gång mellan kl 3-4 på natten sker första böneutropet från alla minareter, mitt i natten för oss, morgon för muslimerna.
Att få sin nattsömn störd är påfrestande, det vet alla som har barn. Att nu få sin sömn störd fast sina barn sover sött i lätt 10 timmar i sträck är bara irriterande.
Irriterande tills dess att man har vant sig vid oljudet antar jag.

Min man och jag turas nu om att sova med öronproppar. Någon av oss måste kunna höra om barnen mot förmodan skulle vakna.
Jag har aldrig använt öronproppar förut men jösses så skönt det är. Frasse har använt öronproppar en längre tid. På grund av visst oljud från "hon brevid" som han uttrycker sig.
Jag har ingen aning om vad han menar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar